Tematem projektu było stworzenie przez młodzież opowieści w formie Teatru Kamishibai o wspólnym dziedzictwie historycznym i kulturowym Polski i Litwy. Teatr Kamishibai to inaczej „papierowy teatr”, nazywany również „teatrem obrazkowym” albo „teatrem narracji”. Jest to technika opowiadania, wywodząca się z Japonii, wykorzystując plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą lub kartonową skrzynkę, w której przedstawiane są kolejne fragmenty opowiadania. “Historia za parawanem” była to inicjatywa polskiej i litewskiej młodzieży w wieku 18-21 lat, w ramach której stworzyliśmy interaktywny model warsztatów edukacyjnych dotyczących wspólnej historii. Dotychczas o historii i kulturze naszego sąsiada uczyliśmy się najczęściej ze szkolnych podręczników, przez co nauka miała charakter powierzchowny i nieciekawy. Ponadto podstawa programowa dotycząca najnowszej historii naszych krajów skupia się przede wszystkim na sferze wojen i konfliktów terytorialnych, a nie współpracy i dobrosąsiedzkich stosunkach. Wraz z naszym litewskim partnerem – organizacją młodzieżową podjęliśmy dyskusję i doszliśmy do wspólnego wniosku, że jest to metoda przestarzała. W dniach 18-24 października wspólnie z naszymi partnerami z SMK University of Applied Social Sciences przeprowadziliśmy warsztaty edukacji historycznej oraz kulturowej, podczas których stworzyliśmy scenariusze warsztatów w formie Teatru Kamishibai. Samodzielnie narysowaliśmy plansze z ilustracjami oraz opisaliśmy towarzyszącą im historię. Teatr Kamishibai został przedstawiony w dwóch szkołach w Polsce i na Litwie. W dniach 18-24 października wspólnie z naszymi partnerami z SMK University of Applied Social Sciences przeprowadziliśmy warsztaty edukacji historycznej oraz kulturowej, podczas których stworzyliśmy scenariusze warsztatów w formie Teatru Kamishibai. Samodzielnie narysowaliśmy plansze z ilustracjami oraz opisaliśmy towarzyszącą im historię. Teatr Kamishibai został przedstawiony w dwóch szkołach w Polsce i na Litwie. W projekcie uczestniczyła młodzież wspierana na co dzień przez partnerów. Są to młodzi ludzie, którzy maja trudności w nauce i nie są w pełni dostosowani do formalnych metod edukacji formalnej. W ramach projektu pomogliśmy im integrować z grupa rówieśników, którzy nie maja takich problemów. Ponadto pokazaliśmy że dobrze przygotowana edukacja może być ciekawa i inspirująca. Dwóch uczestników miało lekki stopień niepełnosprawności. 4 osoby z naszych uczestników, to osoby które z przyczyn ekonomicznych nie były w stanie samodzielnie wyjechać za granice kraju. Niniejszym projekt był dla nich jedną z nielicznych możliwości poznania kultury innego kraju. Projekt dofinansowany ze środków Polsko-Litewskigo Funduszu Wymiany Młodzieży z dotacji Ministra Edukacji i Nauki. Historia za Parawanem Międzynarodowe
Co nam się udało
Obszar interwencji
Inne Projekty
22
ODBIORCÓW BEZPOŚREDNICH
40
ODBIORCÓW POŚREDNICH
10
PRACOWNIKÓW
6
WOLONTARIUSZY