Democratic Life & Civic Engagement

Local government • Participatory budgeting • Consultations • Volunteering

Group: 18–30 years | Time: 180 minutes | Participants: 15–20 people

🎯
7
Materials ZD1–ZD7
⏱️
5
Workshop modules
📝
3
Practice letters/forms
🤝
1
Consultation simulation

🎯 Workshop goal

Participants understand how to influence local issues in practice: who is responsible for what (municipality/county/region), what participatory budgeting and public consultations are, how to write a petition/request for public information, how to contact a councillor/official, and how to start volunteering in the community.

📊 Workshop flow

🗺️

Map of institutions

Who is responsible for what

🛤️

Pathways of influence

How to act

📝

Writing letters

3 short forms

🗣️

Simulation

Consultations

📅

30‑day plan

Partner map

Points 1. Dobór ścieżki do sprawy (ZD2) Cannot match the tool to the case Selects a pathway with help, basic justification Independently selects the right pathway, convincing justification ___/2 2. Jakość pism (ZD3) Letter incomplete, unclear Letter contains basic elements, plain language Letter complete, concrete, ready to send ___/2 3. Argumenty w konsultacjach (ZD5) Emotional arguments, no facts Arguments partially based on facts Substantive, concrete arguments with a change proposal ___/2 4. Realność planu 30 dni (ZD7) Plan unrealistic or very general Plan partially concrete, feasible Plan concrete, realistic, with deadlines and people ___/2 5. Współpraca w grupie Passive participation, does not contribute to discussion Active participation, supports others Discussion leader, helps others, constructive ___/2 TOTAL POINTS ___/10

📈 INTERPRETATION OF RESULTS:

0–3 points

STARTING OUT

You need more practice and support

4–7 points

SOLID

You have the basics, develop your skills

8–10 points

READY TO ACT

You are ready to act!

💡 DEVELOPMENT PLAN (for results 0–7 pts):

If you have difficulties with:

👨‍🏫 Przewodnik dla trenera

✅ Lista kontrolna (przed/po warsztatach)

+

📋 PRZED WARSZTATAMI:

  • ☐ Wydruki ZD1–ZD7 (po 1 egz./osobę)
  • ☐ Przykładowe ogłoszenia konsultacji i regulaminy BO (fikcyjne)
  • ☐ Przygotowanie Mentimeter (3 pytania PRE/POST)
  • ☐ Timer/stoper
  • ☐ 2 flipcharty + markery
  • ☐ Projektor + laptop
  • ☐ Sala w układzie "podkowa" + 4 stoliki
  • ☐ Sprawdzenie lokalnych regulaminów BO i konsultacji

📋 PO WARSZTATACH:

  • ☐ Zdjęcia wytworów (bez danych osobowych)
  • ☐ Zapis wyników Mentimeter PRE/POST
  • ☐ Lista deklaracji "1 krok/7 dni" do follow-up
  • ☐ Wypełnienie rubryk ZD-R
  • ☐ Notatki do raportu (frekwencja, zaangażowanie, trudności)
  • ☐ Sprzątanie materiałów i sali

🌟 Dobre praktyki prowadzenia

+

⚖️ NEUTRALNOŚĆ I SZACUNEK:

  • Pracujemy na faktach, nie opiniach politycznych
  • Unikamy etykietowania people, partii, grup
  • Szanujemy różne punkty widzenia
  • Koncentrujemy się na procesach, nie na konkretnych decyzjach

🗣️ PROSTY JĘZYK (A2–B2):

  • Zdania krótkie, maksymalnie 15 słów
  • Tłumacz pojęcia: "petycja to prośba do urzędu"
  • Używaj przykładów z życia codziennego
  • Sprawdzaj zrozumienie: "Czy to jest jasne?"

🔒 DANE OSOBOWE:

  • Nie publikuj prywatnych danych w ćwiczeniach
  • Używaj fikcyjnych adresów i nazwisk
  • Zawsze dodawaj kontakt do odpowiedzi w pismach
  • Informuj o prawie do anonimowości w konsultacjach

🌉 MOSTY DO INNYCH SCENARIUSZY:

  • Fact-checking (scen. 04) - sprawdzanie informacji przed argumentacją
  • Komunikacja asertywna (scen. 03) - rozmowy z urzędnikami
  • Praca w PL (scen. 09) - prawa pracownicze w NGO
  • Cyberbezpieczeństwo (scen. 15) - bezpieczne działanie online

🔄 Adaptacje i plan B

+

🌍 BARIERA JĘZYKOWA:

  • Wersje szablonów A2–B2 z tłumaczeniami słów kluczowych PL↔UA
  • Pary mieszane językowo (PL+UA)
  • Słowniczek pojęć w dwóch językach
  • Więcej czasu na wyjaśnienia

👥 MAŁA GRUPA (≤10 people):

  • Więcej pracy 1:1 nad pismami
  • Dłuższa symulacja konsultacji (każdy zabiera głos)
  • Wspólne wypełnianie ZD6–ZD7
  • Więcej czasu na dyskusję i pytania

⏰ MNIEJ CZASU (120 minutes):

  • M1: 20' (zamiast 30')
  • M2: 20' (zamiast 32')
  • M3: 25' (zamiast 32')
  • M4: 25' (zamiast 30')
  • ZD6–ZD7 jako praca domowa
  • Krótszy icebreaker (5')

⏰ WIĘCEJ CZASU (+30 minutes):

  • Dodaj moduł "Spotkanie z radną/radnym/NGO"
  • 20' Q&A z gościem
  • Dłuższa symulacja konsultacji
  • Więcej czasu na pisanie pism

💻 WERSJA ONLINE:

  • Breakout rooms dla pracy w grupach
  • Jamboard/Miro do współpracy
  • Krótsze bloki (max 20')
  • Więcej przerw (co 45')

🚨 Rozwiązywanie problemów

+

😴 NISKA ENERGIA GRUPY:

  • Krótka przerwa ruchowa (2-3')
  • Zmiana układu miejsc
  • Konkretne przykłady z lokalnej społeczności
  • Pytania otwarte: "Kto miał podobną sytuację?"

🗣️ DOMINUJĄCA OSOBA:

  • "Dziękuję za opinię, posłuchajmy innych"
  • Praca w małych grupach
  • Pisemne odpowiedzi przed dyskusją
  • Rotacja ról w ćwiczeniach

🤐 CICHA GRUPA:

  • Praca w parach przed plenum
  • Pytania zamknięte na początek
  • Przykłady osobiste trenera
  • "Kto chce podzielić się jednym słowem?"

😕 SCEPTYCYZM WOBEC URZĘDÓW:

  • Uznaj emocje: "Rozumiem frustrację"
  • Skup się na procesach, nie osobach
  • Podaj pozytywne przykłady z innych miast
  • Zacznij od małych, realnych kroków

⏰ BRAK CZASU:

  • Priorytet: M1, M3, ZD7 (mapa, pisma, plan)
  • Skróć dyskusje, więcej pracy indywidualnej
  • Wyślij materiały mailem po warsztatach
  • Zaproś na follow-up online

📊 Evaluation & indicators

📱 Mentimeter questions (PRE & POST)

1

Knowledge of competences

"I know whom to contact about road/education/housing issues."

Scale: 1-5 (not at all → very well)
2

Writing skills

"I can prepare a short petition and a request for information."

Scale: 1-5 (wcale nie umiem → umiem bardzo dobrze)
3

Knowledge of tools

"I know two ways to participate in local decisions (PB/consultations)."

Scale: 1-5 (don’t know → know very well)

📋 Outputs to assess

📝 ZD3

3 pisma (petycja, wniosek, prośba)

🗣️ ZD5

Positions in the consultation simulation

🗺️ ZD6

Partner map

📅 ZD7

30‑day plan

📈 Indicators for the report

📊 Quantitative indicators:

  • Number of participants: ___/20
  • Attendance throughout the workshop: ___%
  • Number of completed ZD‑R: ___
  • Average ZD‑R score: ___/10
  • Number of "1 step/7 days" declarations: ___

📈 Qualitative indicators:

  • Improvement in Mentimeter PRE→POST
  • Quality of outputs (ZD3, ZD5)
  • Engagement in discussions
  • Realism of 30‑day plans
  • Participant satisfaction (1–5)

🎯 Success goal:

Min. 70% uczestników osiąga 4+ punktów w ZD-R i deklaruje konkretny krok w ciągu 7 dni.